Přejmenování výtopen na depa
Zdroj informací: Rozkaz ministra železnic č. 27 – z archivu Zdeňka Beka
Níže je uveden hlavní text z rozkazu, který přejmenoval výtopny na depa. Poprvé se zde objevuje pojem depo. Rozkaz je rozsáhlý a ošetřuje vše od železničních stanic, depa až po TSS (traťové strojní stanice), lomy apod. Vše bylo uveřejněno ve Věstníku ministerstva železnic v roce 1952. V rozkazu je také vše patřičně politicky odůvodněno s odvoláním na nové formy práce v zásadách chozrasčotu. Opatřením Komunistické strany Československa došlo k zrušení národního podniku ČSD. Největší administrativní orgán bylo Ministerstvo dopravy. Dalším orgánem byly Správy dráhy – jednotky základní administrativní základy. Podřízené byly jednotky železniční stanice, depa (dříve výtopny) , traťové distance (dříve technické správy), sdělovací a zabezpečovací distance (dříve návěstní správy) apod.
Rozkaz ministra železnic č. 27
V jednotlivých služebních odvětvích zřizuji tyto hospodářské jednotky příp. podniky železnic:
A) Ve služebních odvětvích dopravy a přepravy cestujících a nákladových a komerčních prací:
železniční stanice.
B) V lokomotivním a vozovém hospodářství:
a) hlavní lokomotivní depo,
b) vozové úseky,
c) energoúseky,
d) rozdělovny uhlí.
Zřízení ostatních hospodářských jednotek lokomotivního a vozového hospodářství, t.j. pomocných dep, skladů paliva a výzbrojních hospodářství a zásobování vodou (vodárny), souvisí s celkovým vybudováním aparátu oddělení dráhy podle mého rozkazu č. 16 ze dne 12. září 1952 a bude provedeno postupně.
C) V hospodářství traťovém a budov:
a) traťové distance,
b) železniční podnik pro lomy a štěrkovny a tomuto podniku podřízené hospodářské jednotky,
b1) kamenolomy ČSD,
c) traťové strojní stanice,
d) mostní obvody,
e) traťové dílny,
f) měřicko-dokumentační kanceláře,
g) mechanizační dílny.
D) Ve služebním odvětví sdělovacím a zabezpečovacím:
a) sdělovací a zabezpečovací distance,
b) sdělovací a zabezpečovací dílny,
c) stavební úseky zabezpečovací,
d) sdělovací a zabezpečovací laboratoře,
e) rozhlasové dílny.
E) Ve služebním odvětví dílen pro opravu vozidel:
a) dílny pro opravu vozidel,
b) ústřední sklad dílen pro opravu vozidel.
F) V železničním stavebnictví:
a) železniční stavitelství a těmto podnikům podřízení hospodářské jednotky,
a1) stavební úseky,
a2) výrobní úseky,
a3) elektrizační úseky.
G) V materiálně-technickém zásobování:
a) hlavní sklady,
b) obvodové sklady,
c) výrobny jízdenek,
d) sklady tiskovin.
H) Ve služebním odvětví školství:
a) školy ČSD,
b) výchovná střediska.
Současně stanovím sídla a klasifikaci nově zřízených hospodářských jednotek a podniků železnic a schvaluji hranice příp. obvody jejich působnosti. Přehled těchto údajů je uveden v příloze. Předání agendy dosavadních základních podnikových jednotek a služeben pro místní službu ČSD novým hospodářským jednotkám, příp. podnikům železnic, provede se pokud se tak již nestalo, podle přechodových plánů jednotlivých služebních odvětví přímo mezi vedoucími dosavadních útvarů ČSD a náčelníky nových hospodářských jednotek a podniků železnic. Tímto rozkazem nahrazuji kromě svrchu uvedeného rozkazu č. 21 ze dne 25. září 1952, též svůj rozkaz č. 6 ze dne 4. září 1952 o dislokaci a klasifikaci lokomotivních a vozových dep, rozkaz č. 0318/52 ze dne 18. září 1952 o zahájení práce dílen podle nové organizace, pokud jedná o sídlech a klasifikaci dílen pro opravu vozidel, a rozkaz náčelníka ústřední správy lokomotivního a vozového hospodářství č. 4 ze dne 8. září 1952 o dislokaci a klasifikaci elektroúseků.
V Praze dne 8. prosince 1952 Ministr železnic J. Pospíšil v.r.
————————————————————————————————————————————————
Lokomotivní depa byla rozdělena na mimotřídní a I. – III. třídy.
Hlavní lokomotivní depo Trutnov spadalo pod Pražskou dráhu a bylo depem II. třídy.