Tendry řady 935.0
Stručný popis tendru:
Čerpáno z:
- knihy ATLAS LOKOMOTIV – Lokomotivy let 1945 – 1958 autora Ing.Jindřicha Beka.
- knihy ATLAS LOKOMOTIV – Náčrtky parních lokomotiv a tendrů autora Ing.Jindřicha Beka a Josefa Janaty
- knihy ATLAS LOKOMOTIV 1 autora Ing.Jindřicha Beka a Ing.Karla Kvardy
- knihy ČESKÁ STAVBA PARNÍCH LOKOMOTIV III. autora Ing.Karla Zeithammera
Tendry řady 935.0 bylo možné spojovat s poměrně velkým počtem lokomotivních řad bez mechanického přikladače – 386.0; 387.0; 475.1; 486.0; 486.1; 498.0 a 534.03. Po úpravě podlahy bylo možné spojit tyto tendry i s lokomotivami řad – 264.0; 264.1; 265.0; 275.0; 334.1; 354.6; 354.7; 354.9; 364.0; 365.0; 365.3; 375.0; 414.2; 434.0; 434.1; 434.2; 455.1; 523.0; 524.0; 524.2; 524.3 a 534.0. V depu Trutnov byly tyto tendry spojeny s lokomotivami řad 534.03.
K objednaným lokomotivám řad 534.03 a 498.0 byly navrženy dvě nové řady čtyřnápravových celosvařovaných tendrů řad 935.0 a 935.1, které se svým vzhledem podobaly nýtovaným tendrům řady 932.0. Tendry řady 935.0 vyvinula Plzeňská Škodovka. První série 43 kusů tendrů navazovala na předválečnou konstrukci tendrů s podvozky o rozvoru 1900 mm s dvojitým vypružením a nápravy byly uloženy na valivých ložiskách. Prvních 21 kusů dodaly Škodovy závody, zbylých 22 kusů ČKD a všechny byly určeny pro lokomotivy řady 498.0. Další tendry od inventárního čísla 935.044 již měny nápravy uloženy v kluzných ložiskách. Stavěly se jak ve Škodovce tak v závodě v Hradci Králové. Dodávány byly od dubna 1947 do dubna 1948 v počtu 130 kusů a určeny byly jak pro lokomotivy řady 498.0 tak především pro lokomotivy řady 534.03 a pozdější od inventárního čísla 935.0134 i pro lokomotivy řady 475.1. Pro tyto lokomotivy postavila Tatra s velkým zpožděním ještě sérii 15. tendrů zakončenou inventárním číslem 935.0188. Tendry určené pro nákladní lokomotivy řady 534.03 byly vybaveny přepadem vody, což vedlo ke snížení objemu vodní nádrže z 35 m3 na 27 m3 ale hlavně se o něco snížil nápravový tlak na první nápravě. I tak však tento nápravový tlak vysoko převyšoval nápravové tlaky 14,5 tuny lokomotivy 534.03. Podle výkresové dokumentace řešící zabudování mechanického přikladače do tendrů řady 932.3 byl i do některých tendrů řady 935.0 dodatečně namontován mechanický přikladač (beze změny označení). Díky tomu se zmenšila zásoba vody v tendru.
Technické údaje tendru 935.0 | s přepadem | s mech.přikladačem | |
Průměr kol v mm: | 995 | 995 | 995 |
Hmotnost prázdného tendru v t: | 23,8 | 23,8 | 25,3 |
Hmotnost tendru ve službě v t: | 69,6 | 63,0 | 69,0 |
Nápravové tlaky 1. dvojkolí v Mp: | 17,9 | 16,5 | 17,7 |
Nápravové tlaky 2. dvojkolí v Mp: | 17,9 | 16,1 | 17,7 |
Nápravové tlaky 3. dvojkolí v Mp: | 16,8 | 15,1 | 16,7 |
Nápravové tlaky 4. dvojkolí v Mp: | 17,0 | 15,3 | 16,9 |
Objem uhlí v m3: | 14,4 | 14,4 | 14,9 |
Objem vody v m3: | 35,0 | 27,0 | 32,0 |
Technická dokumentace:
Historické fotografie:
Tyto typy tendrů mohou být zachyceny na fotografiích lokomotiv různých řad se kterými byly spojovány. V knize ČESKÁ STAVBA PARNÍCH LOKOMOTIV III. autora Ing.Karla Zeithammera jsou fotografie a typové výkresy tendru řady 935.0.