Lokomotivy řady 464.0 přezdívané „Bulan“
Lokomotivy provozované v lokomotivní depu Trutnov a jeho strojových stanicích:
Kliknutím na tabulku s číslem lokomotivy se otevře stránka s dochovanými údaji o této lokomotivě.
Stručný popis lokomotiv:
Převzato z knihy ATLAS LOKOMOTIV – lokomotivy let 1918 – 1945 autora Ing.Jindřicha Beka.
Lokomotivy řady 456.0 měly až do roku 1945 přechodnost pouze pro určité tratě a v době svého vzniku byly dokonce nejtěžšími lokomotivami u ČSD. Nemohly proto připadat v úvahu pro dopravu na tratích s traťovým svrškem i spodkem do 14 t hmotnosti na nápravu. Ve třicátých letech však ČSD připravovaly zavedení rychlíkové dopravy s větší frekvencí právě na takových tratích, protože motorové rychlíky s motorovými vozy řady M 273.0, M 274.0 a M 275.0, které zde jezdily, nestačily krýt požadavky. Navíc šlo o tratě kopcovité, kde mohla vyhovět tehdy jen parní lokomotiva s nižší hmotností na nápravu a s větším výkonem kotle i parního stroje.
Po dobrých zkušenostech s lokomotivami řady 456.0 zadaly ČSD výrobu tendrových lokomotiv řady 464.0 opět lokomotivce ČKD, ale současně s ní jednaly i se Škodovými závody o návrhu jiném, takže vznikla soutěž.
Nové lokomotivy 464.001 až 03 převzaly ČSD ve dnech 2. 11. až 21. 11. 1933 a výrobce za ně účtoval shodnou cenu jako za lokomotivy řady 456.0. tj. 1.160.000 Kč. Podmínku dodržení hmotnosti 14 t na nápravu u nich ČKD vyřešila jednoduše. V podstatě to byly lokomotivy odpovídající řadě 456.0. ale s uspořádáním dvojkolí 2’D 2′ a navíc se sníženým objemem vodojemů i menšími koly běhounů.
Kotel byl shodný v provedení i v parametrech s kotlem lokomotiv řady 456.0, takže měl malotrubnatý přehřívač. Parní stroj byl rovněž shodný jak v rozměrech, tak v provedení i v armatuře. Rozvory mezi dvojkolími a uložení dvojkolí v rámu byly rozdílné. Vpředu byl dvounápravový otočný podvozek s výkyvem na čepu na obě strany ± 65 mm. Zadní podvozek měl shodný rozvor jako podvozek vpředu i shodný oboustranný výkyv na čepu, ale lišil se konstrukčně tím, že měl vně mezi koly jeden brzdový válec na každé straně s dvěma písty a vnitřním obrzděním kol.
Souprava spřažených dvojkolí byla otočená v pořadí s ponecháním nalisovaných čepů jako u lokomotiv řady 456.0, takže čepy levé strany předbíhaly o 90° před čepy pravé strany. Protikliky však dobíhaly. Hnacím dvojkolím bylo proto druhé spřažené, délka ojnic byla 2.850 mm, tj. o 810 mm více než u lokomotiv řady 455.1. Všechna spřažená dvojkolí byla v rámu pevná. U hnacího a druhého spřaženého dvojkolí byly okolky ztenčené o 14 mm. Lokomotivy měly celkový rozvor 12.560 mm a z toho pevný 5.160 mm, takže mohly projíždět oblouky o nejmenším poloměru 150 m. Téměř symetrické uspořádání dvojkolí v rámu podle jednotlivých rozvorů a velice zdařilé vyvážení rotujících a oscilujících hmot bylo předností. Přestože lokomotivy měly průměry pístů 600 mm, jezdily velice klidně a dosahovalo se s nimi rychlostí běžně přes 100 km/h.
Úprava předních partií včetně stupátek, jakož i prodloužený uhlák nad zadním vodojemem byly stejné jako u řady 456.0. Neměly dvoustupňový sdružený kompresor, ale kompresor D a měly již elektrické osvětlení. Kulisy měly jehlová ložiska.
Výsledky prvních zkušebních jízd byly vyhovující, protože lokomotivy vykazovaly indikovaný výkon 1650 koní. Na rovině utáhly vlak o hmotnosti 600 rychlostí 90 km/h, na stoupání 10 ‰ 300 t rychlostí 70 km/h nebo na stoupání 16 ‰ 200 t rychlostí 60 km/h. Pro lokomotivu s hmotností 14 t na nápravu to byly výkony dobré. Evropské železniční správy sledovaly rovněž zkoušky s těmito lokomotivami u ČSD a hodnotily jejich výsledky velice kladně.
Další dodávky lokomotiv řady 464.0 probíhaly takto:
Lokomotivy | Rok výroby | Výrobce |
464.004-06 | 1934 | ČKD |
464.007-09 | 1935 | ČKD |
464.010-17 | 1936 | ČKD |
464.018-27 | 1936 | Škoda |
464.028-32 | 1936 | ČKD |
464.033-44 | 1937 | ČKD |
464.045-55 | 1938 | ČKD |
464.056-67 | 1938 | Škoda |
464.068-76 | 1939 | ČKD |
Počínaje lokomotivou 464.004 měly všechny další lokomotivy usměrňovací kouřové plechy a v kotli velkotrubnatý přehřívač páry. Kotel měl tyto parametry: přímá výhřevná plocha 14,5 m2, nepřímá 176.8 m2 (114 žárnic, 28 kouřovek) a celková 191,2 m2. Přehřívač páry měl výhřevnou plochu 66,9 m2. Uhlák byl zkrácen a vodojemy zvětšeny na 13 m3.
Počínaje lokomotivou 464.010 byly předstihové páky nahoře vedeny křižáčkem místo závěsem a od lokomotivy 464.045 byly postranní stěny budky nad poprsnicemi zešikmené. Nejmodernější byly lokomotivy Z poslední série – 464.068 až 76. Měly u všech běhounů valivá ložiska SKF a místo vyrovnávačů tlaků již šoupátka Trofimov. Vodojemy měly objem 13.5 m3.
Kouřové usměrňovací plechy se u prvních tří lokomotiv upravily dodatečně, takže měly shodný vzhled s ostatními.
Hned po dodání přešly první tři do výtopny v Chomutově, odkud vozily spolu s lokomotivou 475.001 ve společném oběhu rychlíky Chomutov – Cheb. Jejich provoz se porovnával s uvedenou trojčitou lokomotivou.
Provozní zkušenosti s řadou 464.0 byly dobré. Jezdilo se s těmito lokomotivami v mnoha služebnách i na tratích všeho druhu. Hodně jich bylo v českém pohraničí. kde se na podzim roku 1938 musely předat z výtopen Česká Lípa, Chomutov a Cheb k DR. Šlo celkem o 15 lokomotiv, které DR přeznačily na řadu 68. Dalších 6 lokomotiv se mělo předat z Bohumínska, pro něž bylo již připraveno jejich přeznačení. Nakonec je DR pronajaly našim dráhám a během války dokonce i odprodaly.
Po roce 1945, když se vyměňovala měděná topeniště za ocelová, uplatňovalo se všude jednotné dělení trubek a velkotrubnatý přehřívač páry (120 žárnic, 26 kouřovek, celková výhřevná plocha kotle 194 m2 a plocha přehřívače 62,1 m2). Dosazovala se šoupátka Trofimov a od roku 1962 na všechny plochá dyšna Giesl, pneumatické odkalovače apod. Poslední z těchto osvědčených Iokomotiv dojezdila 464.053 v Klatovech v roce 1981.
Technické údaje:
Technické údaje lokomotiv 464.0 | 01 – 03 | 04 – 20 | 21 – 67 | 68 – 76 | reko po r.1945 |
Výrobce: | ČKD | ČKD, Škoda | Škoda, ČKD | ČKD | |
Roky výroby: | 1933 | 1934 – 1936 | 1936 – 1938 | 1939 | |
Uspořádání pojezdu: | 2′ D 2’p2t | ||||
Druh rozvodu: | Heusinger | ||||
Největší rychlost v km/h: | 90 | ||||
Přibližný výkon v kW: | 1214 | ||||
Poloměr minimálního oblouku: | 150 | ||||
Průměr běhounu v mm: | 880 | ||||
Průměr spřažených kol v mm: | 1624 | ||||
Hmotnost lokomotivy ve službě v t: | 113,3 | 113,7 | 115,2 | 114,5 | |
Adhezní váha v t: | 57,7 | 58,0 | |||
Nápravové tlaky 1. dvojkolí v Mp – přední podvozek: | 14,2 | ||||
Nápravové tlaky 2. dvojkolí v Mp – přední podvozek: | 14,1 | ||||
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 1. spřažené: | 14,4 | ||||
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 2. spřažené: | 14,4 | ||||
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 3. spřažené: | 14,4 | ||||
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 4. spřažené: | 14,5 | ||||
Nápravové tlaky 1. dvojkolí v Mp – zadní podvozek: | 14,2 | ||||
Nápravové tlaky 2. dvojkolí v Mp – zadní podvozek: | 14,3 | ||||
Průměr válců v mm: | 600 | ||||
Počet válců: | 2 | ||||
Zdvih pístu v mm: | 720 | ||||
Počet trubek žárnic: | 112 | 114 | 114 | 114 | 120 |
Počet trubek kouřovek: | 74 | 28 | 28 | 28 | 26 |
Délka trubek v m: | 5250 | ||||
Roštová plocha v m2: | 4,40 | ||||
Výhřevná plocha topeniště v m2: | 14,48 | ||||
Výhřevná plocha kotle v m2: | 217,1 | 191,24 | 191,24 | 191,24 | 194,0 |
Výhřevné plocha přehřívače v m2: | 82,75 | 66,89 | 66,89 | 66,89 | 62,1 |
Tlak páry v kotli v bar: | 13 | ||||
Zásoba uhlí v m3: | 7 | ||||
Zásoba vody v m3: | 12 | 13 | 13 | 13,5 | 13,5 |
Technická dokumentace:
Grafické znázornění tachogramu jízdy a výpočet normy spotřeby paliva na jednotlivých tratích a druzích vlaků.
trať | vlak | normativ hmotnosti | soubor s daty |
Trutnov – Svatoňovice-Úpice – Trutnov | Os 1522 | G = 320 t | Trh – MSv |
Trutnov – Stará Paka – Chlumec n.C. | N 6563 | G = 520 t | Trh – Chl |
Chlumec n.C. – Stará Paka – Trutnov | N 6564 | G = 520 t | Chl – Trh |
Trutnov – Stará Paka | N 6559 | G = 520 t | Trh – SP |
Stará Paka – Trutnov | N 5915 | G = 800 t | SP – Trh |
Historické fotografie: