Lokomotivy řady 314.2
Lokomotivy provozované v lokomotivní depu Trutnov a jeho strojových stanicích:
Kliknutím na tabulku s číslem lokomotivy se otevře stránka s dochovanými údaji o této lokomotivě.
Stručný popis lokomotiv:
Převzato z knihy ATLAS LOKOMOTIV autor Ing.Jindřich Bek.
Pro posun a přetahy ve větších nádražích zaváděla společná strojní služba Rakouské severozápadní dráhy a Pardubicko-liberecké dráhy v letech 1881 – 1901 výkonné trojspřežní dvojčité tendrové lokomotivy v celkovém počtu 51 kusů.
Lokomotivy vyráběly po sériích takto:
- z lokomotivky Schwarzkopff v roce 1882 pro Rakouskou severozápadní dráhu lokomotivy Xa.501 až Xa.507, výrobní čísla 1121 až 1127 (později u Rakouských státních drah 163.05 až 163.11),
- z lokomotivky ve Floridsdorfu v roce 1881 pro Rakouskou severozápadní dráhu lokomotivy Xb.508 až Xb.511, výrobní čísla 349 až 352 (později u Rakouských státních drah 163.01 až 163.04),
- z lokomotivky Společnosti státní dráhy v roce 1884 pro Rakouskou severozápadní dráhu lokomotivy Xc.512 až Xc.521, výrobní čísla 1803 až 1812 (později u Rakouských státních drah 163.12 až 163.21),
- z lokomotivky ve Floridsdorfu v roce 1890 pro Pardubicko-libereckou dráhu lokomotivy Xd.551 až Xd.554, výrobní čísla 750 až 753 (později u Rakouských státních drah 163.22 až 163.25),
- z lokomotivky ve Floridsdorfu v letech 1891 a 1892 jako řada Xe pro Rakouskou severozápadní dráhu s výrobními čísly 807 až 816 a 918, 919, v roce 1896 s výrobními čísly 1035 až 1038 a v roce 1901 s výrobními čísly 2953 až 2956,
- z lokomotivky Společnosti státní dráhy v roce 1896 s výrobními čísly 2513 až 2516,
- z lokomotivky ve Floridsdorfu v roce 1898 s výrobními čísly 1207 a 1208,
Lokomotivy řady Xe měly u společnosti inventární čísla 522 až 541 a 561 až 566, u Rakouských státních drah později 163.26 až 163.51.
V roce 1918 převzaly ČSD všech 51 lokomotiv řady 163 a přeznačily je na řadu 314.2 a to postupně podle let výroby.
U lokomotiv této řady byly kotle pěti konstrukčních provedení, 314.201 až 314.211 měly kotle se 104 žárnicemi, celkovou výhřevnou plochou 70,3 m2 a tlakem páry 10 barů. Lokomotivy 314.212 až 314.221 měly v kotly 138 žárnic, celkovou výhřevnou plochu 78,9 m2 a tlak páry 12 barů, ale některé měly nižší tlak páry – 10 barů. Lokomotivy 314.222 až 314.225 měly v kotly 138 žárnic, celkovou výhřevnou plochu 79,1 m2 a tlak páry 10 barů. Lokomotivy 314.226 až 314.251 měly pak 148 žárnic, celkovou výhřevnou plochu 80,5 m2 a tlak páry 12 barů. Plocha roštu byla u všech kotlů shodná – 1,22 m2.
Na kotli byl prostorný parní dóm se dvěma pérovými pojišťovacími záklopkami. Trubkovnice topeniště i trubkovnice dýmnice byly šikmé. Původní komíny byly plechové s klapkou soustavy Prüsmann. Později se při dílenských opravách tyto komíny zaměnily za baňaté. Šoupátkový regulátor byl v samostatné skříni před parním dómem a obsluhoval se postranní pákou a táhlem od páky v budce lokomotivy.
Lokomotivy měly vnitřní rám, v němž byla všechna tři dvojkolí pevná, bez posuvu do stran. Rozvor mezi dvojkolím S1 a dvojkolím H byl 1700 mm a mezi dvojkolím H a dvojkolím S2 byl 1200 mm. Celkový rozvor byl 2900 mm a lokomotivy mohly projíždět i oblouky o poloměrech až 110 m.
Parní stroj byl dvouválcový, dvojčitý s oběma válci vnějšími včetně soupátkových komor. Allan-Trickův rozvod byl vně na čepech kotoučových kol. Jenom lokomotivy 314.244 až 314.247 měly hvězdicová kola. U 21 lokomotiv měly válce průměry 342 mm, u ostatních pak 410 mm.
U lokomotiv 314.201 až 314.211 měly postranní vodojemy obsah 3,1 m3, lokomotivy 314.212 až 314.221 měly obsah 4,5 m3 a lokomotivy 314.222 až 314.251 měly obsah 5,2 m3. Uhlák na levé straně před budkou byl u všech strojů jednotný a měl obsah 1,8 m3.
Délka lokomotivního rámu byla rovněž nejednotná a tím i délka přes nárazníky – 8406 mm, 8456 mm a 8488 mm. Stejné provozní hmotnosti lokomotiv měly celkem čtyři hodnoty – 33, t, 36,5 t, 39,2 t a 40,1 t. U ČSD nebylo proto označení v souladu se zásadami Kryšpínova označování lokomotiv, protože průměrné hmotnosti na dvojkolí se u jednotlivých sérií lokomotiv v hodnotách 11 t, 12 t, 13 t a 13,3 t považovaly za provozní.
U některých lokomotiv byla jednoduchá sací brzda pro lokomotivu a u některých byla již parní brzda. Parní stroj se mazal z Kernaulovy maznice nebo z lubrikátoru. Většina lokomotiv měla zařízení pro pulsometrování vody.
Byly to osvědčené lokomotivy, které jezdily v traťové službě před rokem 1918 vyjímečně, a to v úsecích Znojmo – Sigmundsherberg, Velký Osek – Čáslav a Vídeň – Štokerava (Stockerau). Jinak jen posunovaly a po roce 1918 byly ve výtopnách Děčín-východ, Liberec, Praha-Těšnov, Střekov, Hradec Králové, Trutnov, Jihlava, Velký Osek, Josefov-Jaroměř, Znojmo a Nymburk. Později se rozšířily i jinam, např. do Turnova, do Kořenova, do Letohradu a ke konci provozu i do různých lokomotivních dep na posun.
ČSD tyto lokomotivy nijak nemodernizovaly. Udržovaly je však v dobrém technickém stavu pro posunovací službu a nespěchaly s jejich vyřazováním. Na posun se dobře osvědčily, byly nenáročné a dostatečně výkonné. Až po roce 1945, kdy byly již staré a začínaly se na posunu uplatňovat motorové lokomotivy přikročily ČSD k jejich likvidaci.
Poslední z nich dojezdila v Žatci na posunu v lokomotivním depu v roce 1965. Byla to lokomotiva 314.215 a měla za sebou tehdy 81 let provozu.
Technické údaje lokomotiv 314.2
|
01 – 11 | 12 – 21 | 22 – 25 | 26 – 51 |
Označení do r.1918 – řada: | 163 (KkStB) | |||
Výrobce: | Schwarzkopff, Floridsdorf, SSD | |||
Roky výroby: | 1882 – 1898 | |||
Počet vyrobených kusů: | 51 | |||
Počet kusů u ČSD: | 51 | |||
Uspořádání pojezdu: | C m2 t | |||
Druh rozvodu: | Allan-Trick | |||
Největší rychlost v km/h: | 45 | |||
Přibližný výkon v kW: | 272 | |||
Poloměr minimálního oblouku: | ? | |||
Délka přes nárazníky: | 8 406 | 8 456 | 8 488 | |
Průměr spřažených kol v mm: | 995 | |||
Hmotnost lokomotivy ve službě v t: | 33,2 | 36,5 | 39,2 | 40,1 |
Adhezní váha v t: | 33,2 | 36,5 | 39,2 | 40,1 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 1. spřažené: | 11,6 | 12,? | 13,? | 13,1 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 2. spřažené: | 11,9 | 12,? | 13,? | 13,5 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 3. spřažené: | 9,7 | 12,? | 13,? | 13,5 |
Průměr válců v mm: | 342 | 410 | ||
Počet válců: | 2 | |||
Zdvih pístu v mm: | 500 | |||
Počet trubek žárnic: | 104 | 138 | 138 | 148 |
Roštová plocha v m2: | 1,22 | |||
Výhřevná plocha topeniště v m2: | ? | |||
Výhřevná plocha trubek v m2: | ? | |||
Výhřevná plocha kotle v m2: | 70,3 | 78,9 | 79,1 | 80,5 |
Tlak páry v kotli v bar: | 10 | 12 (10) | 10 | 12 |
Zásoba uhlí v m3: | 1,8 | |||
Zásoba vody v m3: | 3,1 | 4,5 | 5,2 |
Technická dokumentace:
Historické fotografie: